Страната

Зорница Аспарухова: Стрийминг платформите застрашават съществуването на киното

Киното е застрашено от стрийминг платформите, защото те са по-достъпни, по-евтини, влагат много повече пари. Това каза в интервю за БГНЕС кино коментаторът Зорница Аспарухова, която коментира каква е била отминалата 2020 за световното и българско кино и каква е перспективата пред тях през предстоящите месеци.

„2020 беше лоша година. Тя се отрази много зле на киното, първо, защото затвориха страшно много кина и по този начин ограничиха достъпа на зрителите, страшно много компании отложиха премиерите на своите филми. Много филми отпадаха, премиерите бяха местени във времето от март нататък до края на годината, в края на краищата част от тях се преместиха за 2021 г. и впоследствие част от тях ще минат на стрийминг платформите, нещо срещу което кино творците, особено тези в Холивуд и най-ярко Кристофър Нолан, който излезе с изявление, че това ще убие киното“, позовава се Аспарухова.

Тя обяснява защо стримийнг платформите имат реална опасност да убият филма на голям екран.

„Те от много време, особено Netflix, напъват да застанат на масата на големите, да участват в престижни фестивали, като тези във Венеция, Кан, „Берлинаре“, страшно много искат да бъдат номинирани за престижни награди и това се случва. През 2019 г. три филма на Netflix бяха номинирани три техни филма за „Оскар“ и най-вероятно и през тази година това ще се случи по простата причина, че голяма част от филмите, които успяхме да гледаме се появиха в платформата. Те искат да се позиционират и като продуцентска компания и затова са склонни да влагат страшно много пари в проекти, които никои друг не би финансирал – „Ирландецът“ на Мартин Скорсезе, „Манк“ на Дейвид Финчър са такива проекти. Те дават голяма свобода, но въпреки всичко те са платформа“, коментира тя.

По думите й пускането на филм първо в стримийнг платформа води до намаляване на приходите на дадена продукция.

„Филмът „Мулан“ се появи като премиера в началото на юли 2020 г. Преди да излезе по кината у нас, той се появи в Disney+. Мигът, в който нещо се появи в стримийнг платформа трябва да знаете, че някъде вече е свалено и качено на някой торент и препредаването и мултиплицирането започва. Когато „Мулан“ излезе по кината у нас, той вече съществуваше на торент в чудесно качество и хората нямаше нужда да дават пари, за да ходят да го гледат специално“, казва още коментаторът и посочва, че „Уорнър“ ще направи премиерите си на двата си нови филма „Дюн“ и „Смърт край Нил“ по HBO Max.

Аспарухова коментира, че през изминалата година новите филми са били изключително малко.

„Тенденцията беше, че се появиха страшно малко заглавия. Те направиха много по-малко пари, отколкото се очакваше, включително и Tenet на Кристофър Нолан, който откри кината през август, след като неговата премиера беше отменяна във времето. Киното доста пострада, за разлика от телевизията, която в последните години бележи възход. Това, което гледаме в момента, са продукции снимани през 2018 и 2019 г. и в крайна сметка вторият сезон на сериала „Еуфория“, който трябваше да бъде сниман през 2020 г. се отложиха и тепърва ще започнат“, добавя още Аспарухова.

Тя каза, че какъв е бил ефектът от пандемията ще може да се каже, след като мине още време, тъй като сега още не е ясен точният размер на щетите. Според нея обаче през 2020 г. не е приключило най-лошото, а то продължава и през тази година.

„Кината стават по-малко, зрителите стават по-малко, това не е печеливш бизнес, а той е огромен дял от икономиката както на Америка, така и в световен мащаб. Освен това трендовете в темите във филмите, които се правят са с цел да задоволят модерните политически течения. Киното винаги се опитва да бъде в полза на зрителя и масата, но винаги се е влияело от политическата обстановка“, обяснява кино коментаторът и дава за пример, че именно заради влиянието на политическите нагласи са били въведени нови изисквания за номиниране на филми за наградите „Оскар“, а според нея тази награда трябва да се дава на филм, който е наистина добър, бил е разбран от зрителите и си е свършил работата като послание и принос.

Аспарухова споделя, че чрез филмите за голям екран се повдигат и теми, по които хората се срамуват да говорят или рядко попадат във фокуса на разговорите им. Освен това седмото изкуство не рядко е пример за подражание по отношение на това как да изглеждат, както и какво отношение да имат към различни проблеми като сексизъм, хомофобия, расизъм и това се дължи на факта, че този вид изкуство е лесно смилаемо и достъпно за хората.

По думите й избирането на стримийнг платформите пред кинозалата като начин за разпространение на филм не е добър избор. Според нея гледането на филм съвместно с приятели или непознати хора в киносалона на първо място има социализиращ ефект и второ е различно като изживяване от това да стоиш у дома, на дивана с храна в ръката и сам да гледаш дадена продукция.

„Човек става толкова затворен в собствения си дом, на собствения си диван, обут по пижама, пиещ нещо, ядящ нещо. В крайна сметка киното е комплексно преживяване – ставаш, излизаш, обличаш се, виждаш се с приятели или дори сам, социализираш се с някакви хора, които не познаваш, имаш някакво преживяване. С навлизането на социалните мрежи, със затварянето на света през 2020-та социализацията стана все по-малка, тя вече е като бутиково преживяване, т.е. на нас не ни се случва толкова често“, анализира тя и споделя, че в последно време й прави впечатление, че хората са започнали да гледат филми на все по-малки екрани като тези на мобилните им телефони, което според нея напълно лишава зрителя от емоцията, а отделно и води до намаляване на общуването между хората.

Специално за БГНЕС Зорница Аспарухова направи ТОП 5 на филмите за 2020 година.

На първо място тя постави лентата на Дейвид Финчър „Манк“, на второ място продукцията на Чарли Кауфман – I’m Thinking of Ending Things; на трето „Palm Springs” с Анди Самбърг; следващото място отреди за лентата „Нека говорят“ на режисьор Стивън Содебърг и на пето място тя постави анимацията за възрастни „За душата“, която се появи по Коледа в Disney +, но предстои да се прожектира и у нас когато отворят кино залите.

По отношение на българското кино Аспарухова казва, че в годините то винаги е вървяло назад и е изоставало, но вижда като положителна тенденция новите заглавия и сериали.

„През 2020 ние изкарахме един хубав филм – „Бащата“. Това е филм, който ще бъде българското предложение за „Оскар“. 2020-та донесе и българска световна звезда, говорим за Мария Бакалова в „Борат 2“. Тя участва и в „Бащата“, коментира тя и добавя, че имаме пропуснати фундаментални години и затова трябва да започнем да правим по-комерсиални, по-лековати филми, за да може да минаваме към по-сложното кино.

2021: Очакванията

„Стивън Спилбърг изкарва нов филм през тази година, това е неговата версия на „Уестсайдска история“. Това е адаптация, нещо което открай време иска да направи. Винаги е искал да направи мюзикъл. Първите снимки от снимачната площадка вече се появиха, а Спилбърг не е вадил добър филм от „Мостът на шпионите“, от близо 4-5 години. Той е онзи режисьор, който успява да комбинира комерсиалното с арт киното“, анонсира тя.

Новият „Бонд“ също трябва да излезе през тази година.

„Това е последен филм за Даниъл Крейг в тази роля. Тепърва ще се търси нов Бонд“, обяснява Аспарухова и пояснява, че ще видим много неща, които са били отложени миналата година.

Наред с тези заглавия се очакват премиерите и на филмите „Дюн“ и „Смърт край Нил“, но те първо ще се появят на стримийнг платформа.

„У нас, през 2021 г., ще се появи „Земя на номади“, който взе „Златен лъв“ през 2020 г. Според хора, които са го гледали, той ще донесе пореден „Оскар“ на Франсис Макдорманд“, посочва кино коментаторът.

Аспарухова анонсира, че през тази година, на стримийнг платформа ще се появи и „Кръвта на пеликана“.

По отношение на сериалите, тя отбелязва, че от една страна това е по-изгодно за производителите, а от друга страна освен, че прохождаме в този жанр, от няколко години правим сериали, които могат да бъдат гледани от по-широка аудитория, т.е. те не са плоски, кухи и звучат модерно.

„Дяволското гърло е един от сериалите, които страшно много харесах. Надявам се криминалната нишка да продължи, защото тя ни се получава“, коментира тя и посочва, че ако допреди е имало мегазвезди само от голямото кино, то сега такива има и от сериалите, като едно то имената в световен мащаб е Никол Кидман, която има три сериала зад гърба си и четвърти на път, като освен това, тя вече продуцира и сериали. /БГНЕС

DW.COM