Лайфстайл, Любопитно

Древен текст опровергава тежкия живот на ранните християни

Базелският университет публикува уникален папирус от епохата на ранното християнство, който преобръща представата за живота на първите християни в епохата на Римската империя.

Писмо, написано на парче от папирус в началото на III век, открито в колекция на Базелския университет, се превърна в научна сензация. Учените установиха, че става въпрос за уникален исторически документ, който хвърля светлина върху бита и семейните взаимоотношения в епохата на ранното християнство.

Находката е датирана към 230-та година от н.е. и е най-старият от всички други известни до момента раннохристиянски документи от епохата на римското господство в Египет.

Животът на ранните християни в Римската империя нерядко е представян като много тежък поради заплахата от преследване. Съдържанието на посланието, отправено в онези далечни времена от Арианус, жител на Египет, до неговия брат Паулус, опровергава напълно това схващане. От написаното върху папируса става ясно, че християните са живели във вътрешната част на тази римска провинция, заемали са високи ръководни постове и начинът им на живот не се е отличавал от този на техните сънародници-езичници.

Учените правят извода, че посланието е писано от християнин, тъй като в края на текста Арианус пожелава на своя брат благоденствие „в Господа“. Според експертите, авторът е използвал кратката форма на християнското изречение „Моля се да преуспяваш в Господа“.

„Използването на кратката формулировка, известна като nomen sacrum, в този случай не оставя никакво съмнение относно християнското вероизповедания на автора на писмото“, заявява професорът по древна история на университета в Базел Сабина Хюбнер. Това е изключително християнска формулировка, позната от ръкописите на Новия завет. Името на брата Паулус (Павел) носи допълнителна информация, което по онова време е било рядко срещано. От това също може да се наложи изводът, че всички споменати в писмото роднини са били християни, смята проф. Хюбнер, добавяйки, че Паулус най-вероятно е бил кръстен така в чест на апостол Павел.

В началото Арианус приветства брат си, наричайки го „несравним“ и му съобщава, че се моли за това всичко в живота му да бъда добре, доколкото това е възможно. Предава поздрави от майка си, както от други роднини „и от всички наши хора“. Авторът на писмото съобщава за назначаването в градския съвет на човек на име Хераклидис. Той моли Паулус да купи и да му изпрати сос от черен дроб на риба, какъвто той „намери за добре“.

Писмото от колекцията на Базелския университет е по-стар с около 40-50 години от всички подобни християнски документи, достигнали до нас. То съдържа важни детайли, характеризиращи живота на ранните християни в онази епоха. Според учените, Арианус и Паулус са били млади и образовани потомци на местния земеделски и чиновнически елит.

Установено е и мястото, където е писано писмото – град Теаделфия в Централен Египет. В края на XIX век учените откриват там около 1000 папируса, известни като архива „Heroninos”, представляващ най-голямата колекция от папируси от древноримската епоха.

През 1900 г. Базелският университет става собственик на колекция папируси. В онези години папирологията преживява бум, учените се стремят да открият сведения за развитието на ранното християнство и за трудовете на древните философи. В Базел се намират 65 писма на пет езика. Те представляват интерес преди всичко за историците, изучаващи обществения и културен живот и религиозните вярвания на хората, живели преди почти две хиляди години. Повечето от базелските папируси до неотдавна не са били публикувани и са останали непознати за изследователите. През юни са включени в електронната международна база данни. За 2019 г. е планирано да бъдат отпечатани на хартия. /БГНЕС и ТАСС

София
25°
scattered clouds
humidity: 33%
H 26 • L 25
26°
Mon
23°
Tue
22°
Wed
24°
Thu
Weather from OpenWeatherMap

DW.COM